30 Temmuz 2017 Pazar

DİN ADAMLARINA VE İLAHİYATÇILARA ASIL SORULMASI GEREKEN SORULAR

Mustafa Çevik

DİN ADAMLARINA VE İLAHİYATÇILARA ASIL SORULMASI GEREKEN SORULAR

Mustafa Çevik
Yüzyıllardır din adamlarına sorulan sorular değişmedi. Şunu yapsak abdest bozulur mu bunu yesek oruç bozulur mu? Bu kadar basit sıradan bilgiler neden hala her fırsatta her din adamına ve her din adamı olduğu sanılan sakallı cübbeli sözde din adamlarına sorulur hiç düşündünüz mü?
Aslında cevabı çok basit. Çocuklar için yazılmış başlangıç ilhimalllerinde bile bulunması mümkün olan bu sıradan bilgilerin hala her vatandaşın her sene aklına takılıyor olmasının temelinde kitabi bilgiye ve kitabi yaşantıya ilgisiz olmamızdan kaynaklanıyor.
Bu halk okumayı değil dinlemeyi sever. Yazmayı değil konuşmayı sever. Hangi üniversiteye giderseniz hocaların çok büyük bilimsel sorunları kısa söyleşilerde masaya yatırdıklarını görürsünüz. Sözlü kültürde “mangalda kül bırakmayan” anlayışımız yazılı kültüre gelince ketumlaşıp birer “suskun”a dönüşüyor.
Dini ve felsefi düşüncede sorulan sorular, soruların sorulduğu toplumun derinliğini de yansıtır elbet. Bir toplumda hangi sorular soruluyor ise hangi konular konuşuluyor ise o toplumun medeniyet, bilgi ve görgü düzeyi de odur.
Sahip olunan din, felsefi düşünce ve bilimsel gelenek ne olursa olsun toplumun o dini veya felsefi düşünceyi algıladığı düzey önemlidir.
Toplumumuzda dinin derinlikli, hikmet içeren, insanı pişiren yakıcı soruları yerine palyatif, yüzeysel, başlangıç düzeyindeki soruların yüzyıllardır halk arasında sorulan tek soru tarzı olması dinin algılama düzeyinin kitabi kültüre uzaklığı ile izah edilebilir.
Onunu için din adamlarına ve ilahiyatçılara abdesti veya orucu bozan şeyler yerine asıl sorulması gerekenleri soralım diyorum.
Rastladığımız her yerde soralım. TV programlarında, konferanslarda söyleşilerde hatta vaaz kürsülerinde el kaldırıp soralım. Şaşırsın din adamları. Cami vaazlarının ve konferansların monolog olmak zorunda olmadığını anlasın. Kürsüde “ne anlatırsam gider” konforunun bir tür “israf” olduğunu anlasın.
Ne tür sorular soralım ki hocalar ve ilahiyatçılar konuşmaya başlarken daha dikkatli ve daha hazırlıklı olsunlar. Soruları sırayla soralım ama istediği sorudan başlamalarına izin verelim:
-Allah'ı inkar edenlere ateist deniliyor, Allah'ı kabul edip onu hayatına sokmayana da pratik ateist diyebilir miyiz?
-Çocuklukta anne babasını taklit edip inanan kişi büyüdüğü halde çocukluktaki gibi taklit etmesi onun imanına zarar verir mi?
-Mezhepleri bir kolaylaştırma ve ruhsat alanı saymak yerine mezhebi dinin önüne koyanları, mezhepçilik yapanları dine bid'at sokan kişiler olarak kabul edebilir miyiz?
-Sömürgecilere manevi sömürü alanı açan batılılaşmaya methiye dizmek caiz midir?
-Tasavvufu manevi iç yolculuktan çıkarıp siyasi ve ekonomik örgütlere dönüştürenlerin dindeki yeri ve hükmü nedir?
-Tasavvuf, mana, hikmet, irfan, gelenek, mezhep gibi kavramları yok sayıp dini sadece bir felsefi ideolojiden ibaret sanan mealcilerin hükmünü de söyleyin hocam.
-Haksızlık sadece kendisine yapıldığında bağıran bir mü'minin hükmü nedir hocam?
-Temel hak ve hukuka aykırı yasa çıkarmak veya o yasaları uygulamak, o yasalara sessiz kalmak dinen caiz midir?
-Eğitimde planlama yaparken sadece ekonomiyi ve rekabeti önceleyen ahlakı, erdemi ve değeri hiçe sayan anlayışın İslam'daki yeri nedir hocam?
-Kur'an ayetlerini işine gelince kabul edip işine gelmeyince de “tarihsel” deyip rafa aldırmak caiz midir hocam?
-Hem Buhari en güvenilir hadisçidir deyip hem de Buhari'nin hadis kabul etmediği sözü hadis diye anlatmak akla ve dine uygun mudur?
-Yanlış iskan, imar ve istihdam politikaları nedeniyle şehirleri yaşanmaz kılmak, yeşil alana, tarihi dokuya, kültüre ve kentin maneviyatına zarar vermek caiz midir?
-Kendi bilim ve medeniyet anlayışına sahip olmadan anglo-amerika merkezli sosyal bilim yöntemleriyle kendi kültürünü yorumlamaya çalışmak caiz midir?
-İslam dininin kapitalizme, liberalizme, özgürlüğe, kültürel ve biyolojik ırkçılık konusuna bakışı nasıldır?
-İslam'da serbest piyasa ekonomisi caiz midir?  Yani mesela insanlar ürettiği ve sattığı mala talep var diye istediği fiyatı koyabilir mi? Veya AVM'lerin küçük esnafı yutup ocaklarını söndürmesine sessiz kalmak caiz midir?
-Soru çalarak veya kumpaslarla işe girmiş kişilerin maaşı helal mi?
-Ölenin, öldürülenin, yaralananın, mağdurun ve muzlumun memleketine, hangi ülkenin vatandaşı olduğuna, inancına ve cinsiyetine bağlı olarak farklı tepkiler geliştirmek ve ayrımcılık yapmak dinde caiz midir?
-Müslüman ülkelerin kültür, eğitim ve sanat gibi alanlarını bırakıp sadece ekonomi üzerinden ilişki kurmaları caiz midir?
-Bu gün Müslüman ülkelerin zihinsel ve endüstriyel üretim yapamamalarının nedeni nedir sizce?
-Gelir dağılımında dengesizlik dinde caiz midir?
-TV'lerde Hak ve Hak'ikat odaklı söyleşi yerine coşku ve fon müziği odaklı söyleşi yapmak caiz midir?

AKADEMİK BAĞIMLILIK VE KÜLTÜR EMPERYALİZMİ

Mustafa Çevik

AKADEMİK BAĞIMLILIK VE KÜLTÜR EMPERYALİZMİ

Mustafa Çevik
 Genel anlamda bilimin özelde de sosyal ve beşeri bilimlerin dünya görüşünden bağımsız bir etkinlik olduğunu söylenemez. Her zihinsel etkinlikte olduğu gibi sosyal bilimlerin de inançtan, kültürden, coğrafyadan, tarihten, siyasal ve ekonomik hazır bulunmuşluktan etkilenerek şekillenirler. Sosyal bilimler hem yöntem hem de araştırma konusu bakımından bir paradigma ile şekillenmiştir. Belli bir paradigmaya sahip olmayan bir bilim adamı bilimsel olguları ve verileri bir araya getiremez bile der T. Kuhn.
Kendi coğrafyamızda 18 ve 19. yüzyıldan önce hiçbir bilimsel faaliyet, yöntem ve anlayışın olmadığını söylemek cehaletten başka bir şey değildir. Bugün gerçekleşmiş olan Avrupa'nın bilim ve teknoloji üstünlüğünün kadim bir üstünlük olduğunu sanmak bilimsel değil psikolojik bir duygudur sadece. Ne yazık ki Asya'nın özelde ise Müslüman toplumların uzun süre kendine ait bilim anlayışı olmasına rağmen bu bilim anlayışının paradigması için gerekli güncelleme yapılamamıştır. Bugün bilimi “hakiki mürşit” kabul eden anlayış sadece bilim alanında değil birçok değer alanında da aslında olgu temelli positivist yaklaşım ile tahribata neden olmuştur. Anlam dünyası dahil her alan bir “olgu” olarak verileştirilmeye çalışılmış olgulaştırılamayan alanlar da bilim alanı kabul edilmemiş bir anlamda terk edilmiştir.
Bu durum o kadar kötüdür ki İslam kültüründe yer alan teoriler kendisinden yüzlerce yıl sonra yazılmış Avrupalı teorilere benzerlikle meşruiyet kazandırılıyor adeta. Birçok bilimsel yöntem ve değerlerin bizim kadim kültürümüze benzediğini görünce mutlu oluyoruz. Bu kompleks ile bir çok alanda kendi değer ve kültür varlıklarımız seküler Avrupa bilim anlayışına entegre edilmeye çalışılmaktadır. Bugün bizde bir sosyal bilimcinin en mutlu olduğu an İngiliz ve Amerikan kaynaklarında ortaya konulan kavramlara ve kuramlara uyumlu somut benzerlikleri kendi kültürlerinde yakalamaktır. Kendi kültürümüzü, duygu,  sanat, ahlak ve inanç dünyamızı anlamak için Batıya öğrenci gönderiyoruz. Oraya gidip kendi kültürlerini çalışıyorlar. Yani konu burada, olay burada ama araştırma Batıda yapılıyor. Paramızla finanse ettiğimiz araştırmacılarımız Batıdaki araştırma merkezlerine kültürümüze ait verileri onların istediği ambalajda hazırlayıp veriyorlar. Para bizden araştırmacı bizden veriyi onlar alır. Tabi bize not verme onuru da onlarındır. Böylece iki şey elde etmiş oluyorlar eskiden büyük paralar harcayarak araştırmacı gönderip veri toplamaya çalışırlardı Doğuda. Bu gün bunu biz onlar için finanse ediyoruz. Elde ettikleri ikinci şey ise bizim kültür ve inanç dünyamız onların kavramsal şemalarıyla yapılandırılmış oluyor.
Böylece siyasal  olarak bağımsız olsak bile bilimsel ve akademik olarak Avrupa ve Amerika'ya bağımlı olmaktan kurtulamadık. Akademik bağımlılık bizi, hukuk, sanat, bilim, siyaset hatta din konusundaki anlayışlar konusunda onlara bağımlı hale getirmiştir. Bugün genel anlamda Doğu özelde ise İslam dünyasında üretilmiş herhangi bir siyasal, ekonomik, sanatsal, ve ahlaki teori yoktur neredeyse. Hatta Batıda üretilen kuramların yeni ve uyarlanmış versiyonlarına bile rastlayamıyoruz.
Öyle ki Sosyal Bilimler alanında yeni bir bilim anlayışı beklemeyi bırakın, gerekli bile görmeyen bir akademi anlayışı vardır İslam Dünyasında. Çünkü zaten 19 ve 20. Yüzyılda kurulan ulus devlet yönetimlerinin çoğu doğrudan veya dolaylı olarak sömürge valilikleri gibi çalıştı ülkelerinde. Tek hedefledikleri şey redd-i mirastı. Onlar için en iyi eğitim ve bilim modeli Batıdaki modeldir. Bunun için de iki şey yapılması gerekirdi: Bir oraya öğrenci göndermek, iki, oradan akademisyen transfer etmek. Her ikisi de yapıldı. Bu gün ortaya konulan bir sosyal bilim çalışmasının meşru bir çalışma sayılması için Doğulu akademisyenler Batılı meslektaşlarının onayına muhtaç hatta bağımlıdırlar. Bu bağımlılık aslında bir tür akademik emperyalizmi beraberinde getirmektedir.

Bugün akademide öğretmek, dikte etmek, ezberletip taklide yönlendirmek şeklinde bir eğitim anlayışı hâkimdir. Öğrencilere sürekli olarak okumaları önerilir ama düşünmeleri önerilmez. Oysa okumak kimi zaman da düşünmeyi engelleyen bir şeydir aslında. Eğitim sistemi yeni bir şey söyleme ihtiyacı hissettirmiyor öğrencilere. Ne ilk ve orta öğretimde ne de üniversitede. Ne de lisansüstü eğitimde böyle bir şey verilmemektedir. Bugün liselerde akademik başarı testlerdeki başarıya indirgenmiş üniversitelerde de akademik başarı makale sayısı ve sıralamasına indirgenmiştir. Türkiye'deki liselerin en büyük hedefi rakip liseler arasında sıralamadaki yerini yükseltmektir. Üniversitelerde de ne yazık ki bugün en büyük hedef, tek geçerli ve itibarlı bilim yapma şekli Batıda Avrupa ve Amerika'da öbeklenmiş sosyal bilim dergilerinin kriterlerine ve beğenilerine göre sıralamada yer kapmak. R. Guenon'un deyimiyle niceliğin niteliği egemenliğini yaşıyor insanlık. Metodolojisini ve kavramsal çerçevesini başka kültürden almış bir sosyal bilim anlayışının kalıplarıyla kendi kültür ve anlam dünyamızı şekillendirmek ve ambalajlamak kültürel dönüşüme ve yozlaşmaya hizmetten başka bir işe yaramayacaktır. Mevcut kültür politikalarını çöpe ata bir kültür rönesansı şart.

AKADEMİK BAĞIMSIZLIK OLMADAN SİYASAL BAĞIMSIZLIK HAYALDİR

Mustafa Çevik

AKADEMİK BAĞIMSIZLIK OLMADAN SİYASAL BAĞIMSIZLIK HAYALDİR

Mustafa Çevik
Genelde Asya toplumunda özelde İslam ülkelerinde bu günkü anlamıyla sosyal bilimlerin tarihi sömürgeciliğin tarihiyle aynıdır. 18. Yüzyıldan sonra oryantalizmin doğuyu keşif çalışmaları ile birlikte Avrupa merkezli sosyal bilim anlayışı genel anlamda Asya ülkelerini özelde ise İslam ülkelerini etkisi altına almıştır.
Çoğunlukla “modernleşme” adı altında medreseler, okullar ve diğer bilim kurumları bu bilim anlayışının etkisi doğrultusunda ya yeniden şekillendirilmişler ya da ortadan kaldırılmışlardır. Bu etki ve yönlendirme altında gerçekleşen dönüşüm sonucunda bizler yaklaşık 15 asırdır süren sosyal ve beşeri alanların araştırılmasında kullandığımız “usul” yerine daha çok yeni olan sosyal bilim metodolojilerini kullanmaya başladık. Böylece örneğin Kur'an'ı anlamak için kullandığımız “Tefsir Usulü” yerine “hermenötiği”, “Hadis”i anlamak için kullandığımız “Hadis Usulü” yerine tarihselciliği ve tarih metodolojisi kullanmaya başladık. Bu küçük örneğin benzerini bütün sosyal ve beşeri bilimlerde görmek mümkündür. Üstelik bu sadece bir yöntem değişikliği değil aynı zamanda bir zihniyet değişikliğine de yol açmıştır. Yani bilimsel bilgi elde etme yöntemleri değil bilimin amacı, çerçevesi ve meşruiyet kaynağı da dönüştürülmüştür. Çünkü Avrupa üzerinden Asya/İslam ülkelerine devşirilen yeni “sosyal/beşeri bilim” anlayışında Aydınlanma sonrası seküler bilim anlayışı vardı ve evreni, varlığı ve doğayı çok başka bir şekilde yorumluyordu. Onlar için bilimin amacı doğaya egemen olmak ve onu kontrol altına almaktı. Ama klasik İslam bilim anlayışında kutsalı ötelemek yoktu, evrene veya doğaya egemen olmak değildir amaç. Amaç evreni, doğayı ve insanı anlamaktı.  Biri bilimi “nasıl işliyor?” ve “nasıl elde ederim?” sorusunun yanıtı olarak yapmayı konumlandırıyorken öteki “neden böyle?” ve “neden bilmeliyim?” sorusunun yanıtı olarak bilim yapmaktadır. Onun için rahatlıkla denilebilir ki Avro-Amerika merkezli bilim anlayışının sömürgeciliğin bir doğal uzantısı olarak topraklarımıza ve zihin dünyamıza gelmesi sadece bir metodoloji değişikliği değildir. Aynı zaman da insan, hayat, doğa ve topyekun varlık dünyası konusunda bir paradigma değişimidir.
Bu dönüşümün sonunda devlet düşüncemiz, hak ve hukuk düşüncemiz, ahlak anlayışımız, bilgi ve bilim anlayışımız, insan ve değer anlayışımız neredeyse tamamen değişmiştir. Bütün dünyada gerçekleşen bu dönüşüm aslında bir zihniyet devrimidir. Bu zihniyet dönüşümü sonrasında ortaya atılan bilimsel teorilerin ve üretilen bilimsel bilginin Asya/İslam toplumlarının yapısıyla doku sorunu yaşaması beklenen olağan bir durumdu. Çünkü özünde inkâr, sömürü, ticaret ve araçsallaştırma yatmaktadır bu yeni bilim anlayışında, anlamak ve ibret almak değil. Bu dönüşümü 20. yüzyıl başında Alman ve İngiliz eliyle en belirgin ve en erken başlatan Müslüman ülkeler arasında Mısır, Türkiye, Hindistan, Afganistan ve Pakistan'dır. Endonezya, Filipinler ve Japonya'da ise Hollanda ve ABD eliyle bu dönüşüme öncülük edilmiştir.
     Günümüzde bu Avro-Amerika merkezli bilim anlayışı Asya/İslam toplumlarının bilim çevrelerini kuşatmış durumdadır. Bu toplumlar bilim üretmek yerine Avro-Amerika merkezli bilim çevrelerinin uydusu olmaya mahkûm edilmiş durumdadırlar. Onların çıkardığı dergilerin akademik kriterlerinin ve indeksleme kuruluşlarının uydusu olmuşlardır. Bu gün Asya/İslam ülkelerinde sosyal bilimler alanında yeni bir şey söylemek yerine Batılı ülkelerde söylenmiş olanların izdüşümlerini kendi ülkemizde aramak en büyük hedef olmuştur. Kendi ülkemizde bırakın yeni bir teknoloji veya yeni bir yöntem oluşturmayı yeni bir kavram üretme cesareti bile kalmamıştır.
Bu bağımlılıktan ve tutsak edilmiş zihin yapısından kurtulmanın yolu kendimize dönmektir. Kendi kültürümüzü, tarihimizi bir paradigma oluşturmak için yeniden okumalıyız. Keşf-i kadim ile yola çıkıp nazm-ı cedid yapmalıyız. Kendi kültürümüze yabancılaşmışlık haline son vermenin tek yolu ifadesiyle  “akademik emperyalizm”e son vermektir.
Peki bu nasıl olacaktır? Öncelikle yapılması gereken şey bu konuda farkındalık oluşturmaktır. Tarihin her döneminde “bilim” anlayışlarının ideolojiden ve dünya görüşünden bağımsız olmadığını ve her bilim anlayışının beraberinde  bir yaşam tarzı ve inanç sistemini kendi paradigmasıyla birlikte getirdiğini yeni nesillere anlatmakla bu konuda duyarlılık oluşturulabilir. Bu konuda Sosyal Bilimler Liseleri önemli bir zemindir. Bu zeminde  yeni bilim anlayışlarının ve yeni bakış açılarına sahip bilim insanlarının ortaya çıkması mümkündür. Bunun için de Sosyal Bilimler Liselerinin müfredat ve ders isimlerinde ciddi bir revizyona ihtiyaç vardır. Akademik emperyalizmi aşmanın yolu eleştirel düşünce kültürüdür. Eleştirel düşünme kültürünün gelişmediği yerden bilim beklemek zaten mümkün değildir. Bunun için de ilkokuldan liseye ve üniversiteye bu noktanın gözden kaçırılmaması gerekir.  
Ancak ne yazık ki hem Fen Liseleri hem de Sosyal Bilimler Liseleri siyasal otoriteler tarafından bilimsel kaygılarla başlatılmış projeler olmalarına rağmen bu gün geliştirilmiş birer dershane sistemine dönüşmüştür. Ne Fen Liselerinde öğrenci laburatuara araştırmalarına ne de Sosyal Bilimler Liselerinde öğrenci teori tartışmalarına yönlendirilir, her ikisinde de daha çok test çözmek en büyük hedef olarak verilir.

13 Temmuz 2017 Perşembe

'Türkler neden felsefe yapamaz?'

'Türkler neden felsefe yapamaz?'

 Mustafa Çevik | TİMETÜRK | 


Cumhurbaşkanı Erdoğan “Türkçe ile felsefe yapılamaz” deyince millete eleştirmek için gün doğdu. Kimi Erdoğan’ın daha eski beyanlarını gündeme alıp çelişkilerini ortaya koymaya çalışırken. Kimisi de “biz Türkçe felsefe yapıyoruz o bilmiyor” dedi. Kimisi de “sen zaten felsefeyi sevmezsin ki” dedi.

Bir politikacının felsefenin veya her hangi bir bilimin temel sorunlarından ve tarihinden o alanın uzmanları gibi teferruatlı bilgilerden haberdar olması mümkün değildir, beklenemez de.
 
O halde Cumhurbaşkanının Türkçe ile felsefe ilişkisini bize göre bir uzman görüşü gibi değil de şöyle anlamak daha doğrudur: Türkçede bir felsefe geleneği oluşmamıştır veya filozofu yoktur. Bize göre de esas sorun budur felsefe camiasında. Kaldı ki bu sorun diğer bilimler için farklı değildir. Eczacılık, tıp, din, hukuk vs. alanları çok mu farklıdır? O nedenle esas sorun,“neden bu günTürkiyenin bir filozofu yoktur?” sorunudur.Örneğin bizim seküler çevrelerin beğenmediği İran’ın bu dönemde yaşamış/yaşayan kendine ait teorisyenleri vardır. Şeriati, Sürüş ve Nasr gibi.
 
Teorinin ne olduğundan, onu beğenipbeğenmediğimizden çok kendi iç tutarlılığı olan pozitif bilim veya sosyal bilimlerde dünya çapında varlık göstermiş bir teorisyenimizin olmayışıdır acı olan. Acı ve gerçek olan burasıdır.
 
Hadi diyelim ki Türkiye’deki  dindarlarMurat Belge’nin dediği gibi Gazali’ninbıraktığı olumsuz etkiyle felsefeye düşmanlık edip felsefe ve filozof çıkarmadılar.
 
Çünkü Murat Belge’nin deyimiyle felsefe yapmak Erdoğan’ın hoşuna gitmezdi. Çünkü “Örneğin “Kur’an-ı Kerim bizzat Allah’ın tebliğ ettiği Kelâmı” değildir, denmesine razı olması epey uzak bir ihtimal”di. (Murat Belge, t24.com.tr, 28 Aralık 2014)

Sanki felsefe yapmak bir tek Kur’an inkarıyla mümkündür. Sanki felsefe yapmak bir tek ateistçe mümkündür. 

Türkiye’de felsefe hakkındaki en bilindik batıl inançlardan biri de Murat Belge’nin ortaya koyduğu bu dogmadır. Oysa felsefe yapmanın bin bir çeşidi vardır. Bunlardan biri de ateizmdir. Batıdaki veya doğudaki düşünürlerin hepsinin ateist olduğunu o nedenle felsefe yapmak ancak Tanrı inkârıyla (M. Belge’ye göre Kur’an inkarı ile) mümkün olur demek ancak bizdeki fanatik sekülerlerin ve fanatik dindarların bakış açısıdır.

Diyelim ki Erdoğan ve onun gibi inananları “felsefe yapma”ktan alıkoyan Kur’anı veya Allah’ı inkâr etme korkusudur. Felsefe için böyle bir şart varsa tabi.

Peki Kur’anı veya Allah’ı inkar etmeyi sorun etmeyen seküler çevreler neden felsefe yapmadılar? 

“Biz Türkçe felsefe yapıyoruz ama o bilmiyor” deyince sormamız gerekiyor tabi ki? Mesela kim biliyor? Türkiye’nin felsefesinin ve felsefecilerinin kerameti kendinden menkuldur. Dünyada varlık göstermiş bir felsefe teorisi var mıdır? Neden Almanlarda, Fransızlarda, Afrika’da bu gün yaşayan bir dünya teorisyen var da Türkiye’nin neredeyse yüz yıllık cumhuriyet kültüründe böyle birileri yetişmedi. Hadi Osmanlı’yı Gazali engelinden dolayı felsefe yapmadı diye düşünelim.
 
Klasik söylemdir. Aya çıktınız da biz mi izin vermedik? Neden kendi felsefe yapma becerinizdeki eksikliği dindarlara veya bin yıl önce yaşamış ve sizin için bir anlam ifade etmeyen Gazali’ye yüklüyorsunuz?
 
Felsefe ile uğraşmak, öğrenmek veya öğretmek ile felsefe yapmak ayrı şeylerdir. Felsefe yapma eyleminde özgünlük esastır. Ama felsefe metinlerini veya felsefi düşünceleri öğretmek, aktarmak veya tartışmak her dilde öyle veya böyle bir oranda mümkündür. Osmanlıca’da da Türkçe’de de (öz-Türkçe) sıkıntılar da avantajlar da vardır.

Esas sorun şu ki, felsefe yapmak için bir kültürel zemine sahip olmak gerekir. Bu da devletlerin kültür politikalarıyla mümkündür.

Tarih boyunca felsefe ile bilimsel gelişme arasında hep paralellik olmuştur.

O nedenle denilebilir ki felsefe yapmak ne din ne de dil meselesidir. Felsefe yapmak zihniyet meselesidir. Fanatikler ateist de olsa dindar da olsa felsefeye karşı dururlar. Ama en kötüsü felsefe ile meşgul olanların bunu felsefe yapma olarak görmeleridir. Çünkü felsefe memurluğu ayrı felsefe yapmak ayrı şeylerdir.

8 Temmuz 2017 Cumartesi

Felsefe, Mü’min ve Kâfir

Felsefe, Mü’min ve Kâfir

 Milat Gazetesi  28.10.2016

Hem dindar kesimden hem de  dinsiz kesimden (materyalist ve seküler) bir çok insan hikmet ile felsefenin farklı şeyler olduğunu ileri sürer. Elbette gerekçeleri ve duyarlılıkları farklıdır. Ancak bize göre hikmet felsefe değildir diyenler genelde bir ön yargıdan hareket ederler. Ön yargı şu: hikmet bir şeklide din ile, İslam dini ile, ilişkili iken, felsefe daha çok din dışı bir alandan hareket etmektedir diye düşünülür.
Gerçekte böyle midir? Felsefenin dinle ilgisi yok mudur? Veya hikmet salt dini bir tarz mıdır? Bu soruları yanıtlamak için başlangıç olarak kelimelerin anlamından hareket edelim.
Hikmet sanıldığı gibi “Allah'ın hikmeti” deyimindeki dar anlamıyla “Allah'ın kastı ve amacı” şeklinde bir anlama sahip değildir sadece.
Bu belki hikmet kelimesinin anlamlarından biridir. Esas anlamı bir konudaki esas ve genel bilgi, ardındaki nihai doğru veya hakikat demektir. Buna göre bir şeyin ardındaki esas bilgiyi yani varlıkların barındırdığı hakikati merak etmek de hakikat ve doğru bilgi sevdasıdır.
Nitekim Peygamberimizin “Allah'ım bana eşyanın hakikatini öğret” diye dua ettiği rivayet edilir. Mevlana bu duayı şöyle yorumlar: “demek ki eşya göründüğü gibi değil.” Zaten eşya/varlıklar duyular tarafından “nasıl algılanıyorsa öyledir” şeklindeki anlayış sadece yobaz materyalistlerin dışında kimsenin ileri sürdüğü bir şey değildir. Oysa biliyoruz ki nesnelere ait her türlü algımız görelidir. Zaman, konum ve ışık değiştikçe o algının öyle kalması imkânsız gibi bir şeydir. Bu durumda ya varlıkların kesin bilgisi mümkün değildir diyeceksiniz ya da başka bir yönteme başvuracaksınız.
Eğer varlıklar göründüğü gibi değildir dersek bu doğrudan duyuların sağlıklı bilgi aktarmadığını, onları anlamak için rasyonel analizlere muhtaç olduğumuzu ve ayrıca varlıkların salt fiziksel olmadığını söylemek anlamına gelmektedir.
Böyle bir durumda varlıkların ardındaki asıl bilgiyi merak etmek hikmet oluyor. Bilginin aslını merak etmek ve elde etmeye çalışmak için çaba sarfetmek de hikmet sevgisi oluyor. Hikmet buradan anlaşıldığı gibi Yunanca sofia anlamında ise onu merak etmek de philo olmaktadır. Böylece philo-sofia denilen ikili kavram varlığın ardındaki nihai bilgiyi yani hakikat bilgisini merak etme duygusu anlamına gelir.
Bunları düşününce felsefe ile hikmetin aslında birbirinden çok farklı olmadıklarını görüyoruz. Çünkü her ikisi de esas bilginin ve hakikat bilgisinin keşfi ile ilgilenmektedir.
Belki denilebilir ki Hikmet salt dinidir felsefe ise her hangi bir dine bağlı değildir. Bu apaçık bir yanılgıdır: şöyle ki İslam kültüründe varlıkların esas bilgisini elde etmek için uğraşmak zaten dini bir şeydir. Çünkü hakikatin ortaya çıkmasını istiyorsun. Bu da hakikatin üstünü örtenlere karşı mücadeledir aslında. Bilindiği gibi İslami terminolojide küfür “hakikatin üstünü örtmek” demektir. Yani “hakikat”i redd değil hakikati bile bile inkar demektir. Bu anlamda hakikat bilgisi ortaya çıksın ve bilinsin diye çaba sarf etmek “kötü”ye ve küfür sistemine karşı mücadele etmektir. Çünkü hakikat olan aynı zamanda “iyi”dir etik anlamda. Ve “yanlış” olan aynı zamanda kötüdür. Dolayısıyla hakikatin inkarına dayalı relativist düşüncelerin (sofist anlayış, postmodernizm vs.) “iyi” ve “kötü” iddialarının da olmaması bir tesadüf değildir. Onlara göre “her şey gider” yani her şey geçerlidir, kendince doğrudur, iyidir veya hakikattir. Nitekim inkarcıların, yani relativist ve pur kuşkucu anlamında, bir adalet tanımı ve ilkesi de yoktur. Adalet de her değer gibi toplum içinden üretilmiş bir boş aldatmacadır onlar için.
Ancak şunu da unutmamak gerekir.Hakikat bilgisi ortaya çıksın diye kuşkulu tutum içinde olmak hakikat bilgisine olan tutkudan kaynaklanır, inkar değil. Ama hakikati inkar anlamındaki yaklaşım epistemolji kadar etik bir tutumdur aynı zamanda.         

Bilindiği gibi İslam dininde küfür/kafir cehalet/cahil ismiyle tanımlanır. Bu durumda kişi eğer hakikat bilgisi ortaya çıkmasın diye çabalıyorsa bilinsin ki İslam dini bunu cahiliye tutumu yani hakikat düşmanı olarak kabul eder.
Eğer buradaki üstü örtülen hakikat yalnızca Allah'ın varlığı hakikatidir denilirse bu yanılgıdır. Çünkü burada cahil ile cahil olmayan kişiler arasındaki fark sadece Allah'ın varlığını kabul ve redden ibaret değildir. Bu aynı zamanda bir yaşam tarzı ve hayatın her alanına karşı takınılan tutumdur. Ya hikakatin tarafında yer alan ve onu ortaya çıkarmak için uğraşanlardan olursun ya da şerrin (yanlışın, hilaf-ı hakikatin) yanında yer alırsın.
Tabi hakikati bulmak için yola çıktığını söyleyen herkes hakikati bulmaz. Kimisi de içinde bulunduğu zindanlara ve zaaflara yenik düşer. Bu gaflet ve dalalet durumudur işte.

23 Mart 2017 Perşembe

TÜRKİYE’DE BİR FELSEFE ÜNİVERSİTESİ KURULMALIDIR

TÜRKİYE’DE BİR FELSEFE ÜNİVERSİTESİ KURULMALIDIR
Mustafa ÇEVİK


Geçenlerde Cumhurbaşkanı Sayın R. Tayyip Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülleri Töreni'nde yaptığı konuşmada, "YÖK Başkanımız hazırlıkları yapsın" diyerek müzik üniversitesi kurulacağını söyledi.
Üniversite de orta öğretim de branşlaşma, mesleki alanda uzmanlaşma esasına göre yapılandırılması gerekir. Çünkü bütün liseleri ve bütün üniversiteleri ve üniversitelerin akademik birimlerini tek bir standart şekilde yapılandırmak totaliter ve son derece modernist bir yaklaşımdır.
Onun için üniversiteler branşlaşmaya gitmelidir. Akademik özgürlük ve özerklik de bunu gerektirir.
Bu bakımdan Müzik Üniversitesi düşüncesinin akademik camia tarafından desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum.
**
Ancak kanaatimce Müzik Üniversitesi’nden daha önemli olan bir Felsefe Üniversitesi’nin açılması gerektir. Her ne kadar Türkiye’de felsefenin imajı ile ilgili yanlış algılamalar var ise de bunun bir yanlış anlaşılma olduğu bilinen bir şeydir. Bu konudaki geniş malumat bizim “Felsefe Bayiliği” kitabımızda okunabilir.
F. Bacon’a mal edilen bir söz vardır: ''Az felsefe  dinsiz, derin felsefe dine götürür,” der. Felsefenin dinden uzaklaştırdığını veya din ile çatışmak zorunda olduğunu sananların, özellikle de Türkiye’de, çoğunlukla felsefeye dair bilgi eksikliğine sahip olduklarını belirtelim.
**
Felsefe Kalkınma ve Medeniyet için Kurucu Güç Olmuştur Tarihte
Felsefenin okutulduğu veya yaşandığı toplumlarda ve kültürlerde eleştirel düşünce gelişir. Bu kesin bir durumdur. Bu kesin durumla birlikte sosyal ve doğal bilimlerde gelişme kaçınılmadır.
Bilimin gelişim seyri bunu kuşkuya mahal vermeyecek kesinlikte kanıtlamaktadır. Öyle ki bunun için özel bir araştırmaya gerek bile yok.
Şöyle bakalım: Sümer-Babil medeniyetin yaşandığı yerde felsefi düşünce gelişmiş bilim de gelişmiştir. Orada bitince Mısır’da aynı şekilde felsefi düşünce gelişiyor bilim de gelişiyor. Bitince ikisi de bitmiş oluyor.
Mısır’dan Yunanlılara geçiyor. Orada da felsefi düşünce gelişiyor, bilim de gelişiyor. Oradan İslam dünyasına geçiyor felsefi düşünce gelişiyor bilim de gelişiyor. Öyle ki bu gün İslam dünyasından ismi sayılacak din alimleri ve deneysel bilim insanlarının tamamı neredeyse 13. Yüzyıl ve öncesine ait isimlerdir. İslami bilimlerin tamamı usul ve içerik olarak o dönemde gelişmiştir. Bu günkü İslam dünyası o bilimleri geliştirmeyi bırakın anlamakta zorlanıyorlar.
İslam dünyasında felsefe kesintiye uğrayınca Avrupa’ya geçmiştir. Felsefenin Avrupa’ya geçmesinden yaklaşık yüz yıl sonra bilim, sanayi, düşünce zirve olmuştur. Bu gün de ABD en iyi felsefe eğitimi verilen ülkedir ve bilim ve sanayinin anayurdu konumundadır. Bunlar tesadüf olamaz elbette.
Allah aklı insana kullansın diye vermiştir. Ancak aklı kullanmanın da yöntemi vardır. Bunun adı felsefedir. Felsefe hakikat peşine düşmektir, hakikati önemsemektir. Hakikat sevgisidir (philo-sophia).

Felsefe Üniversitesi Neye Yarayacak?
Bilindiği gibi her türlü doktora eğitiminin isimlendirmesi PhD şeklindedir. “Philosophy Doctorate/Philosophical Degree” ifadesinin açılımı olan PhD ile kast edilen hangi alanda Doktora unvanı almak o alanın temel paradigmasını masaya yatırma cesaretine ve yeterliğine sahip olmak anlamına gelmektedir. Yani örneğin kimya alanında doktora aldıysanız kimya alanının temel kabullerini tartışma cesareti ve felsefi düzeyini kendinizde bulmanız gerekiyor. Bilim insanı olmak budur.
Bu şekilde felsefe üniversitesi her alana lisans ve lisans üstü düzeyde eleştirel bakış açış ve cesareti kazandıracak akademik destek vermek üzere yapılandırılması gerekir. Felsefe bölümleri şeklinde değil her bölümün ilk iki yılında felsefi ve eleştirel düşünme yeteneğine dair dersler olmalı ve felsefe üniversitesinde yetişen akademisyenler bu dersleri vermelidir.
Felsefe bu şekilde ancak işlevsel kılınabilir. Ancak bu şekilde tarihsel seyrinde söz ettiğimiz gibi bilim ve medeniyetin kuruluşuna hizmet edebilir.
Bu üniversite bütün İslam dünyasına bu minval üzere eğitim ve bilim hizmeti vermek üzere yapılandırılmalıdır. Böylece hem İslam dünyasındaki halklar kültürel olarak yaklaşmak imkanı elde etmiş olur. Hem de Türkiye’den İslam dünyasına yayılmak üzere bir felsefi bilimsel anlayışın tohumları atılmış olur.
**
Liselerde Felsefe Dört Saat Oluyor
Geçtiğimiz yıllarda felsefe bölümleri ve felsefenin ilahiyat fakültelerindeki durumu çokça tartışma konusu edildi. YÖK ve MEB’e yönelik felsefe eğitimi üzerinden çokça eleştiri yapıldı.
Geçtiğimiz ay ders kitaplarının içeriklerine dair bir çalıştayda MEB ve Talim Terbiye Kurulu yöneticileriyle felsefenin insanlık ve Müslümanlık tarihindeki önemine dair sohbet etme imkanımız oldu. Gerek talim terbiye kurulunun değerli başkanı Alpaslan Durmuş beyin gerekse MEB yöneticilerinin bu konudaki samimi duyarlılıklarına şahsen tanık olduk.
Bu konuda yaptığımız düşünce alışverişinin sonuç verdiğini ve felsefe dersinin liselerde iki saat artırılarak dört saat zorunlu felsefe eğitiminin kabul edildiğini duydum.
Hem çocuklarımızın felsefe eğitimiyle tanışmaları, hem de eleştirel düşünce zemininde bir felsefe eğitiminin kurgulanmış olması ve bunda emeğimizin olması nedeniyle mutlu olduğumu belirtmek isterim.
Bu konudaki duyarlılıkları nedeniyle MEB ve TTKB’nın yönetimine şahsım adanı teşekkür etmek isterim. İnşallah hayırlı olur memleketimizin çocukları için.

@drmcevik

15 Mart 2017 Çarşamba

İSLAM DÜŞMANLIĞI BATI'NIN RESMİ GÖRÜŞÜDÜR ARTIK! - Mustafa Çevik

İslamiyet karşıtlığı, Batı’nın resmi görüşü!

Mustafa Çevik 16.03.2017


HOLLANDA ve Almanya'nın Derdi Ne?
Bu iki ülke neden muhalefete değil de AK Parti ve Hükümet'e yakın isimlerin ülkede seçmenle buluşmasını engelledi?
Bu ülkeler Türkiye'nin iç politikalarıyla neden bu kadar ilgililer?
Elbette belli şeyler zaten var…
Yükselen bir ekonomiye sahip Türkiye istemezler.
İsrail'e “oneminute” diyen bir Türkiye istemezler.
Askeri darbe girişimine direnmiş demokrasi bilincine sahip bir Türkiye istemezler.
Yerli askeri sanayisi, hava alanları, ekonomik istikrarını sağlamış bir Türkiye istemezler. Bunlar tamam. Ama durup dururken böyle bir tutum neden gelişti? Bunun altında yükselen “İslam düşmanlığı” ve ırkçılık vardır.
Şöyle düşünelim:
Almanya ve Hollanda başta olmak üzere Türkiye'nin bakanlarının seçmenleriyle buluşmalarının engellenmesinin sebebi söylendiği gibi referandumda taraf olmak mıdır?
Görünürdeki sebep bu olabilir, evet. Ama asıl sebep daha derin ve tehlikeli.
Çünkü onlar bilir ki bakanına posta koymak iç politikada tepkiye neden olur, kendi ülkesinde seçimi kazanma yolunda malzeme olabilir. Ama bu yaşananlar, “Evet” oylarının azalmasına değil artmasına neden olacaktır.
Bu engelleme ile AB'de yaşayan Türkiye seçmenine AK Parti'li bakan ve politikacıların mesajı ulaşmadı diyebilir miyiz?
Onur kırıcı ve uluslararası diplomatik nezakete aykırı bu tutum sadece seçmenin öfkesini kazanmaya yarar. Başka bir şey değil.
O halde.
Bu haddini aşan diplomasi garabetinin amacı nedir?
Aslında Hollanda'da ırkçı parti lideri Geert Wilders'in kamuoyu araştırmalarında yüksek çıkması nedeniyle Erdoğan üzerinden İslam ve yabancı düşmanlığı yapıldı.
Ayrılıkçı partinin yükselmesinin önünü kesmek için eskiden ırkçılığın ve yabancı düşmanlığının aleyhinde propaganda yapılırdı, bugün ırkçılığın dümen suyuna gitme gereği duyuldu.
Başbakan Rutte, seçmene “Wilders'e gerek yok biz de yabancılara karşı sert politika geliştirebiliriz” mesajını vermeye çalışıyordu. Olay bundan ibaret aslında.
Artık AB ülkeleri İslam düşmanlığını ve ırkçılığı bir sosyal gerçeklik olarak kabul ediyorlar. Anti-Semitizme (Yahudi düşmanlığı) karşı var olan resmi ve toplumsal tepkiyi burada göremiyorsunuz.
Trump'ın ABD'sini de düşündüğümüzde yabancı düşmanlığı, ırkçılık ve İslam karşıtlığının Batı dünyasının resmi görüşü olduğunu söyleyebiliriz. Sadece bir avuç erdemli insan bu ırkçılıkla mücadele etmeye çalışıyor.
Yabancı Düşmanlığı Irkçılığın Uzantısı Bir Hastalıktır…
Fransa, Belçika, Almanya ve Hollanda'da tırmanan bu yabancı düşmanlığının çağımız için anlamı şudur:
Artık genel anlamda Batı'da özelde ise Avrupa'da ırkçılık; İslam düşmanlığı veya yabancı düşmanlığı iç siyasette geçer akçe durumundadır. Tabi bu, Türkiye'de ve İslam dünyasında ırkçılık ve yabancı düşmanlığı yok demek değildir. Bu bütün dünyada yükselen bir hastalıktır ne yazık ki.
Halkı mutlu etmek için politikacılar eğer ırkçı ve İslam düşmanlığı (islamofobik değil) yollara başvuruyor ise bu Avrupa kaynaklı insan hakları söyleminin sözde kaldığını veya boşa çıktığını göstermektedir. Bu Avrupa medeniyetinin Rönesans ve Aydınlanma sonrası oluşturduğu “seküler medeniyet”in iflası demektir.
Yabancı düşmanlığı yapan toplumlarda esas sorun “yabancı”nın kimliğidir. Yabancı düşmanlığı bir toplumda yerleşmiş ise bu sonu gelmez “mikro yabancı”ya kadar gider. Bu düşman ya öteki dinin mensuplarıdır ya başka ülkeden gelen göçmendir. Bazen kendi şehrine gelen gurbetçidir, bazen şehre sonradan gelen köylüdür, hatta bazen sonradan aileye katılan, kardeş, gelin vs.dir.
İslam dünyasındaki mezhepler, cemaatler ve etnik ayrımcılığın temelinde de bu hastalık vardır. Kendinden olmayanla parasını, toprağını ve hatta havayı bile paylaşmak istemez yabancı düşmanlığı hastalığına düçar olmuş kişiler.
Ötekinin varlığından rahatsız olan, kendini ötekinin yokluğu üzerinden temellendiren, bir süre sonra kendine de yabancılaşacaktır. Çünkü bu, insani değil uzlaşıya ve empatiye kapalı hayvansal bir bakış açısıdır. Bu insanın adalet duygusunu kaybettiği noktadır.
ÇEVİK, MUSTAFA. "God and Gender in Islam." Beytulhikme: An International Journal of Philosophy 3.2 (2013).

Taammüden Satanizm

   Şeytanın varlığı yanılgıyla başladı. Şeytanlığı da yanılgısında ısrar etmesindedir. Bilerek taammüden ve bilinçli bir şekilde hatada ısra...